Sunday, August 30, 2009

Selamat Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Negara ke-52

Salam kemerdekaan buat semua warga Malaysia. Alhamdulilah negara kita Malaysia telah melangkah masuk usia ke-52 kemerdekaan negara. Hal ini bermakna melalui kematangan usia kemerdekaan sudah tentu kita sebagai warga negara tercinta ini perlu mempertahankan kelangsungan negara dan dapat pula mengisi kemerdekaan melalui cara dan sumbangan tersendiri .

Pada usia ke-52 ini negara berdepan dengan pelbagai cabaran hebat yang tentunya menuntut kewarasan fikiran seluruh rakyat Malaysia khasnya dalam mengemudikan negara. Silap percaturan akan memberi impak yang besar terhadap kestabilan negara.Janganlah kita terlalu mengikut emosi dan perasaan secara keterlaluan bak kata peribahasa ikut rasa binasa ikut hati mati.
Pendokong-pendokong parti-parti politik arus perdana harus juga memikirkan secara waras ketika dalam usaha memperjuangkan label perjuangan parti masing-masing di pentas siasah. Saya berpendapat tidak salah sekiranya berlaku perbezan pandangan dan komentar yang bertepatan melalui ketajaman pemikiran bahkan akan melahirkan kejituan sesuatu pendekatan melalui kajian dan dapatan dan seterusnya dilontarkan kepada rakyat untuk dibuat penilaian. Cuma dalam keghairahan dan ketaksuban itu sudah tentu negara perlu menjadi pertimbangan utama.

Sebarang tindak tanduk yang dilakukan jangan sama sekali membelakangkan keharmonian dan keselamatan negara. Oleh itu sempena kemerdekaan kali ini diharapkan semua pihak menjadikan kestabilan negara sebagai pacuan utama dalam membentuk perancangan dan objektif masing-masing sama ada secara individu mahupun mewakili kapasiti sebagai Badan politik ,NGO dan sebagainya

Sebaliknya bagi warga mendidik , kita patut bersyukur dengan apa yang kita peroleh sebelum melontarkan puluhan perasaan ketidakpuasan hati terhadap kerjaya kita sebagai guru.Cuba kita bandingkan dan bermuhasabah kerjaya kita berbanding dengan kawan-kawan lain dalam dunia luar perguruan , kita masih berada dalam keadaan yang baik .Sikap bersyukur harus menjadi budaya semua guru di Malaysia selain beramanah dalam menjalankan tugas dengan penuh kesungguhan.

Buat anak didik dan murid-murid di seluruh Malaysia tingkatkan jati diri dan bersemangat kental sebagai bangsa Malaysia yang merdeka.Anda semua memikul galas yang besar untuk mengisi kemerdekaan negara dan memperkasakan Malaysia sebagai sebuah negara yang bermaruah dan berdaulat. Di bahu anda semua terletaknya cabaran dan langkah pertama mewajibkan diri mendapat kecemerlangan akademik , kematangan sahsiah dan teguh pegangan agama. InsyaAllah anda akan berjaya di dunia dan di akhirat.

Buat Seluruh warga Malaysia sekali lagi selamat menyambut kemerdekaan negara kali ke-52.

Salam kemerdekaan.....

MERDEKA!...MERDEKA!...MERDEKA !......MERDEKA !....MERDEKA !..MERDEKA !.....MERDEKA

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home