Wednesday, May 20, 2009

Komentar



PENGHAYATAAN PEPERIKSAAN
Saya rasa terpanggil untuk mencoret sesuatu di ruangan ini apabila melihat sikap dan gelagat para pelajar sekolah yang tidak begitu menghayati roh dan jiwa pada perkatan peperiksaan itu sendiri.Para pelajar melihat musim peperiksaan atau peperiksaan itu sendiri sebagai satu perkara yang tidak menerjah kerisauan dan tidak mempunyai perasaan takut untuk menghadapinya.Mod atau perasaan itu tidak menjadi satu perkara yang mempengaruhi tindak tanduk yang menjurus kepada kelakuan deman peperiksaan.

Situasi ini amat merisaukan saya sebagai seorang guru yang pernah bersekolah dan melalui musim-musim peperiksaan seperti ini.Suatu ketika dulu semasa zaman persekolahan baik peringkat menengah mahupun peringkat universiti rasa amat teruja apabila melalui musim-musim peperiksaan sebegini bahkan walaupun tidak menelaah atau berbincang bersama rakan sekelas, buku tidak pernah terlepas daripada genggaman. Saya masih ingat pada peringkat universiti pun persediaan tetap ada sekurang-kurang mencari nota dan berkunjung secara tetap dan menjadi teman setia kedai fotokopi bagi menyediakan bahan bacaan untuk peperiksaan. Apa yang pasti sama ada aktif atau pasifnya kelakuan membaca itu tetapi tidak lengkap sekiranya tidak mempunyai nota untuk dibaca.

Sebaliknya anak didik kesayangan kita tidak menunjukkan kesungguhan menghadapi peperiksaan utama peringkat sekolah seperti peperiksaan Pertengahan Tahun sekarang yang saya kira turut diadakan di seluruh negara. Virus peperiksaan itu tidak begitu menyerlah dan pelajar berada dalam keadaan biasa dan selesa tanpa adanya buku di tangan , berbual-bual semasa peperiksaan belum berlangsung dan tidak memanfaatkan masa sepenuhnya semasa menjawab peperiksaan. Apa yang menyedihkan sebahagian besar masa digunakan untuk tidur apabila berhadapan dengan soalan yang sukar. Keazaman dan semangat untuk mencuba langsung tiada dan mengaku kalah tanpa menentang cabaran-cabaran itu.

Apa yang pasti fenomena ini memastikan tanggungjawab tersedia untuk pendidik seperti saya bagi mewujudkan iklim penghayataan peperiksaan sekurang-kurang satu atau dua tahun daripada sekarang.Saya kira hal ini memerlukan saya membuat kajian tindakan bagi mengubah budaya ini.

Wasssalam.







Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home